Portal Poemax jest prowadzony we współpracy ze stowarzyszeniem Salon Literacki


chętne do zabaw
młode zmoczone koty
bazie na deszczu 



wersja II (po poprawkach)

wiatr unosi 
zapach mokrej sierści 
bazie na deszczu 


Wersja III (i takową zostawię) 

bazie na deszczu 
wiatr unosi zapach 
mokrej sierści 



  /strumień/
Ilość odsłon: 2291

Komentarze

kwiecień 05, 2019 12:01

Ładnie Lena napisała o pierwszym wersie w haiku jako
zapalaniu światła w teatrze i o rysowaniu szkicu... i możnaby jeszcze wiele poetyckich porównań zastosować, ponieważ haiku jest jak kobieta , pełna tajemnic i subtelnych zapachów...
Davidzie, cięcie ( kirei) występuje po pierwszym lub drugim wersie, co oznacza przerwę, moment oddechu, a także podział na dwie w pewnym stopniu odrębne, a jednak powiązane ze sobą treści. Możemy posłużyć się myślnikiem albo wielokropkiem, chociaż niekoniecznie, ponieważ odpowiednia konstrukcja haiku , wymusza zatrzymanie się , zmianę intonacji głosu. Lena podała przykłady i wszystkie haiku oprócz ostatniego mają cięcie po L1 . :) Puenta to zaskakujące podsumowanie utworu, a w haiku unikamy mówienia wprost, czyli nie mozemy powiedzieć ,że wstawiamy puentę na początku.

kwiecień 05, 2019 10:09

...ale l jeśli uczyniłem postęp, to już coś
...rozumiem, rozumiem __z tym cięciem jest jak z puentą, którą tu wstawiamy na początku ;)

...czytać można dużo, ale nie ma to jak dialog _____

Azi, Lena - dzięki za wskazówki

.

kwiecień 05, 2019 09:32

standarty, oczywiście. :)

Tak, zmiana kolejności, jak podaje Azi, już właściwie czyni z tej minatury haiku. I to całkiem zgrabne. Pozdrawiam!

kwiecień 05, 2019 09:30

Witaj David, fajnie, że tutaj zagościłeś. :)
Iza dała już swój komentarz, ja dodam swój, może jeszcze inaczej spojrzysz na haiku.

Haiku nie ma wbrew pozorom dowolnej formy, w której coś opisujemy. Ono ma swoje standardy, które początkowo są odbierane z niechęcią, ale później okazuje się, że pozwalają odkryć wyższy poziom poezji. Subtelność, niedopowiedzenie, ascezę artystyczną.

Zwykle pierwszy wers jest wprowadzeniem w tematykę, jakby tłem, światłem, które zapalasz w teatrze, żeby widz mógł się odnaleźć w odpowiednim miejscu i czasie. Dalej następuje rysowanie pewnego szkicu obrazka, koniecznie niepełnego, musi pozostać przestrzeń ze znakiem zapytania. Nie wolno podawać gotowego obrazu.

Przykłady -

Basho:

Rozstanie
Chwytając za słomki
Żeby nie paść.

Basho:

Burza jesienna -
Dziki przysypane
Liśćmi.

Arizona Zipper:

Po weselu
Słucha jej chrapania
I znów zapala fajkę.

Nicholas Virgilio:

Mój zabity brat ...
Słyszeć jego śmiech
W moim śmiechu.

Anita Virgil:

Trzymając ciebie
Jeszcze we mnie ...
Świergot wróbli



kwiecień 05, 2019 09:22

Davidzie, aby zachować ciecie, trzeba zmienić kolejność wersów, ale jest postęp, zaczynasz myśleć haikowo. :)
bazie na deszczu -
wiatr unosi
zapach mokrej sierści

Powiadają współcześni hajini, że o ile bez kigo można skomponować dobre haiku, to cięcie jest konieczne( można je określić sercem haiku,umożliwiającym zatrzymanie się oraz stworzenie pola do interpretacji. Natomiast w tradycyjnym podejściu, jedno i drugie uważa się za niezbędne, podobnie jak zasadę nieprzekraczania 17 sylab Moim zdaniem początkujący powinni stosować kigo, a chociażby odniesienie do pory dnia i oczywiście cięcie, bez którego mamy tylko wypowiedzenie nie zachowujące ducha haiku.

kwiecień 05, 2019 08:55

...no coś musiałem z tym zrobić ......
__Azi dała linijką po łapach ;)

...nikt też nie mówił, że będzie łatwo ;)

kwiecień 04, 2019 19:07

Przepraszam, chciałem w warsztatach haiga

kwiecień 04, 2019 19:05

Daleki strzał
płoszy wędrowne ptactwo
na jeziorze

kwiecień 04, 2019 19:03

strzał myśliwego!
dzikie gęsi startują
do lotu

kwiecień 04, 2019 13:37

...ok
Czyli pierwsze koty za płoty ;)
...pomyślę ...i zobaczymy co mi z tego wyjdzie

Dzięki za uwagi

.